الگوریتم پنگوئن
به روز رسانی پنگوئن برای اولین بار بهار سال 1391 منتشر شد و علاوه بر مبارزه با انبار کردن کلیدواژه ها، این بار مقابله با پیوندهای اسپم هم در دستور کار خودش داشت. اگه به سایت های دیگر لینک بدهید یا سایت های دیگر به شما لینک بدهند، یک مثبت بزرگ از موتورهای جستجو می گیرید؛ چون وقتی یک مطلب یا یک سایت بک لینک بگیرد، نشانه این است که به نظر بقیه مفید بوده است.

هر چند وبمسترها، مثل کلیدواژه ها، باز هم یک راهی پیدا کردند که این را هم خراب کنند! با تبادل لینک با سایت های دیگر و درست کردن مزرعه لینک. این گونه وبمسترها می توانستند بدون این که واقعا مطالب مفیدی بنویسند، فقط با درست کردن لینک، رتبه یک سایت رو بهتر کنند. هدف اصلی به روز رسانی پنگوئن جریمه کردن سایت هایی بود که می خواستند با این روش ها رتبه شان را بهبود بدهند.
الگوریتم پنگوئن هم مثل پاندا، به وسعت سایت بود. یعنی پیوندهای ضعیف و بد رتبه کل سایت را تحت تأثیر قرار می داد؛ نه فقط همان صفحه ای که لینک ها درش بود. ضمنا این الگوریتم دانه دانه دنبال بک لینک ها نمی گشت، بلکه به نسبت لینک های خوب به بد نگاه می کرد. اگر یک سایتی بیشتر پیوندهایش بد بودند، رتبه کل سایت پایین می آمد.
دقت الگوریتم طوری است که می تواند بک لینک هایی که طبیعی ایجاد شدند را از لینک های اسپم یا بی کیفیت تشخیص بدهد. یعنی اگر مدیر یک سایتی فکر کند مطالب شما خوب است و بخواهد به سایت شما لینک بدهد، این لینک به عنوان یک لینک با کیفیت حساب می شود.
به روز رسانی های پنگوئن هم مثل پاندا، هنوز هر از گاهی ارائه می شوند. با این به روز رسانی ها، سایت های ضعیف جریمه و بعضی وقت ها حتی کامل حذف می شوند و آن هایی که تجربه کاربری خوبی داشته باشند، رتبه های خوب می گیرند.
الگوریتم گوگل پنگوئن چیست؟
گوگل پنگوئن نام الگوریتم گوگل می باشد که در تاریخ 24 ماه آپریل 2012 بر روی هسته گوگل قرار گرفت و به طور رسمی معرفی شد. وظیفه اصلی این الگوریتم مقابله با سایت های اسپمر است که از روش های غیر اصولی (Black hat) برای بهینه سازی سایتشان استفاده می کنند.
پنگوئن الگوریتمی بود که سایت های بسیاری را پنالتی و از نتایج جستجو حذف کرد و سایت های بسیاری را از صفحات آخر به اول و بر عکس از صفحات اول به آخر برد. مدتی پس از قطعی شدن نتایج حاصل از تغییرات الگوریتمی پنگوئن، گوگل اعلام کرد که این الگوریتم نزدیک به سه درصد از نتایج را تحت تأثیر خود قرار داده است. مهم ترین به روز رسانی این الگوریتم تا کنون، به روز رسانی دوم این الگوریتم بود که در تاریخ 25 می همان سال شروع به کار کرد و بیش از ده درصد از نتایج کل گوگل را تحت تأثیر خود قرار داد!
پیشنهاد می کنم برای آگاهی بیشتر الگوریتم پاندا را هم بخوانید =)
هدف گوگل از ساخت پنگوئن چیست؟
زمانی که یک صفحه ی جدید را در وب سایتتان ایجاد می کنید، این صفحه برای ایندکس شدن می بایست توسط الگوریتم پنگوئن گوگل مورد بررسی قرار بگیرد. اگر از دیدگاه گوگل و الگوریتم پنگوئن محتوا و مطالب صفحه شما قابل قبول نباشد، صفحه شما دچار کاهش جایگاه در نتایج گوگل خواهد شد و یا به طور کامل از صفحات نتایج حذف می شود. همان طور که گفتیم الگوریتم پنگوئن یکی از الگوریتم های کاربردی گوگل در زمینه شناسایی وب سایت های متلقب که از روش های غیرقانونی برای افزایش رتبه سایتشان استفاده می کنند، است که در فواصل زمانی ماهانه به روز می شود و بررسی های بهتر و دقیق تری را انجام می دهد.
در ادامه باید خدمتتان عرض کنم پنگوئن قوی ترین الگوریتمی است که تا به حال جهت مبارزه با وب سایت های اسپمر ساخته شده است. این الگوریتم به شدت با سایت هایی که از روش های سئو کلاه سیاه و یا بهینه سازی بیش از حد (Over optmiztaion) استفاده می کنند، مقابله می کند.
بهینه سازی بیش از حد به چه معناست؟
برای مثال زمانی که شما برای بهینه سازی سایت خود چندین بار از تگ H1 استفاده می کنید، به اصطلاح گفته می شود از بهینه سازی بیش از حد استفاده کرده اید و این کار ممکن است برای شما مشکل ساز شود؛ زیرا این کار نشان می دهد شما بیش از آن که برای جلب رضایت کاربران تلاش کنید، توجه تان به موتورهای جستجو و کسب رتبه در گوگل بوده است.
اما اکنون برای دوستی با پنگوئن چه باید کرد؟
- قوانین گوگل را بشناسید و همیشه به روز باشید.
- سعی کنید محتوای خود را ارزشمند و مفید کنید.
- از تبادل لینک های نادرست و مشکوک دوری کنید.
- اگر نمی توانید لینک سازی صحیح انجام دهید، از متخصصین سئو کمک بگیرید.
- روی وب سایت خود وقت بگذارید و به فکر بهبود آن باشید.
- سعی کنید وب سایت خود را برای کاربران بهینه کنید؛ نه برای موتورهای جستجو!
- از خرید لینک های تبلیغاتی مناسب خودداری کنید.
مواردی که الگوریتم پنگوئن بررسی می کند:
- لینک های جعلی: دریافت لینک از وب سایت های با کیفیت و محتوای مرتبط با سایت شما یکی از شاخص های مهم سئو می باشد و برخی از افراد برای دریافت رتبه بالاتر اقدام به خرید لینک از وب سایت های دیگر می کنند که این لینک ها را به اصطلاح بک لینک می گویند. الگوریتم پنگوئن، وب سایت هایی را که اقدام به خرید و ایجاد بک لینک از وب سایت های نامرتبط می کنند را شناسایی می کند و آن ها را به صفحات آخر انتقال می دهد.
- بازی با کلمات: با توجه به اهمیت بالای وجود محتوا در وب سایت، برخی افراد اقدام به ایجاد محتوای غیرطبیعی با استفاده ی بیش از حد از کلیدواژه ی مدنظر خود می کنند که این موضوع نیز توسط الگوریتم پنگوئن تشخیص داده می شود.

مواردی که باعث می شود سایت ها در الگوریتم پنگوئن نمره ی منفی بگیرند:
- تبادل لینک با سایت های مختلف که دارای لینک خروجی زیاد هستند.
- لینک های خروجی زیاد به سایت های دیگر و ارائه ی یک لینک به سایت های مختلف.
- ایجاد هر گونه کمپین لینک خلاف و غیرمعمول برای افزایش رتبه ی سایت.
تکنیک های ارتقاء رتبه سایت در چشم پنگوئن گوگل
در ابزار وبمستری گوگل یک درخواست تجدید نظر موسوم به Reconsideration ثبت کنید. با استفاده از این سرویس از گوگل می خواهید که سایت شما را که احتمالاً رتبه خود را از دست داده است، دوباره بررسی نموده و اشتباه های احتمالی آن را برطرف نماید. پس از این که بک لینک های مشکل دار را از سایت خود حذف کردید، به Google Webmaster Tools بروید و درخواست یاد شده را ثبت کنید. پس از آن گوگل مجددا لینک ها را بررسی می کند.
ضعف بزرگ الگوریتم پنگوئن گوگل
بسیاری از افرادی که در زمینه سئو فعالیت می کنند، سعی در ایجاد کمپین های لینک برای بالا بردن سایت ها داشتند، امروزه با وجود الگوریتم پنگوئن گوگل، کسب و کار آن ها لطمه شدیدی خورده و نه تنها دیگر نمی توانند کاری برای مشتریان خود انجام دهند، بلکه ایجاد لینک توسط آن ها باعث اسپم شدن سایت مشتری خواهد شد و کمپین های آن ها بی استفاده خواهد ماند. اگر یک سایت به عنوان اسپم شناخته شود، هر لینک خروجی از آن به معنای اسپم بودن سایت است. لذا می تواند از این کمپین ها برای اسپم کردن سایت های رقبا استفاده کرد. این موضوع به نظر برخی کارشناسان می تواند بزرگترین ضعف الگوریتم گوگل پنگوئن باشد. درست است که این الگوریتم باعث می شود دیگر سئوکارها نتوانند سایت های دلخواه خود را ارتقا دهند؛ اما به آن ها این اجازه را می دهد تا خارج از محدوده خود عمل کرده و بتوانند هر سایتی را که می خواهند، پایین بکشند و این موضوع خیلی خطرناک است؛ چون از این پس هر شخصی می تواند سایت های رقبای خود را تحت تأثیر قرار داده و به آن لطمه جبران ناپذیری بزند.
منبع کمکی: https://rohamweb.com