الکسا یکی از شرکت های زیر مجموعه ی آمازون به شمار می رود که کار اصلی آن رنکینگ و رتبه بندی وب سایت هاست؛ سایت الکسا بر اساس میزان ترافیک مصرفی آن ها است. به این معنی که متناسب با میزان پهنای باند مصرفی، رتبه سایت را مشخص می کند. رتبه ها از ۱ شروع شده و تا اعدادی حدود ۱۰ میلیون ادامه دارد. در این سایت برعکس پیج رنک، هر چه عدد پایین تر باشد، بهتر است؛ یعنی رتبه هایی که به یک نزدیکترند، سایت هایی با میزان بازدید بیشتری هستند. البته ذکر این نکته لازم است که لزوما ترافیک سایت تابعی از تعداد بازدید نیست؛ اما برای به دست آوردن یک تقریب معیار خوبی است.

 

االکسا

 

سایت الکسا همانند سایت های گوگل و یاهو دارای یک نوارابزار مخصوص به خود است که کاربران می توانند با نصب آن، از امکانات سایت الکسا استفاده نمایند.

این سایت که با آدرس Alexa.com در دسترس است، بر پایه Toolbar معروفش استوار است و در صورت نبودن این نوارابزار و عدم استفاده ی کاربرانش از آن، تمام این برند مشهور و با ارزش، نیست و نابود می شود!

همان طور که از بند بالا متوجه شدید، الکسا بر مبنای اطلاعات دریافتی از نوارابزارهای نصب شده بر روی مرورگرهای کاربرانش میزان بازدید یک سایت را ارزیابی کرده و اطلاعات مرتبط با آن را منتشر می کند.

تا این جا به سرویس الکسا ایرادی وارد نیست؛ اما مشکل وقتی سر باز می کند که بازدیدکنندگان یک سایت، نوارابزار الکسا را نصب نکرده باشند. در این حالت الکسا چنین بازدیدهایی را در رتبه سایت تأثیر نمی دهد و اگر فرض کنیم بیشتر بازدیدهای یک سایت توسط افرادی صورت گیرد که فاقد نوارابزار الکسا هستند، با این حساب نباید انتظار رنک الکسای جالبی برای آن سایت داشته باشیم.

سیستم الکسا، یک سیستم هوشمند و قوی می باشد. مطمئنا شما با نصب نوارابزار الکسا در مرورگر اینترنت خود بسیاری از اطلاعات خود را به صورت ناخواسته به الکسا مخابره می کنید!!

اما نگران این موضوع نباشید! چرا که الکسا با اطلاعات شخصی و محرمانه شما کاری ندارد؛ بلکه شما با بازدید هر وب سایت جدید از کامپیوتر خود در واقع یک امتیاز برای آن وب سایت منظور می نمایید و از آن جایی که همیشه یک وب مستر بیشتر از هر کس دیگری در وب سایت خود حضور می یابد، بنابراین با این وسیله امتیاز سایت خود را بالا برده اید.

 

تاریخچه ای کوتاه از الکسا

الکسا در آوریل ۱۹۹۶ تأسیس گردید. الکسا اینترنت (Alexa Internet) بر اساس چشم اندازی از راهبری هوشمند وب با بهبود همیشگی آن و با همکاری کاربران خود، رشد نمود. در طول این مسیر، الکسا توسعه یافت و میلیون ها نسخه از نوارابزار آن بر روی مرورگرها نصب گردید و بدین ترتیب یکی از بزرگترین سایت ها و مبنایی جهت پردازش و به کارگیری حجم عظیم اطلاعات گردید.

از نظر کاربران نوارابزار و وب سایت الکسا، محصولی انقلابی در راهبری هوشمندانه وب بود و برای مدیران وب سایت ها، مجموعه ای از ابزارهای مقیدی که می توانستند در محدوده خدماتی الکسا از آن بهره ببرند. الکسا از همکاری یک گروه ویژه برای جمع آوری اطلاعات خود استفاده می کند. شاید تا به حال حدس زده باشید منظور کدام گروه است. این گروه ویژه، دقیقا خود کاربران وب هستند.

پهنه بی کران وب، فقط از طریق کاربران آن قابل نفوذ است و الکسا بهترین نفوذ کننده در وب به شمار می رود؛ زیرا با ارائه نتایج هرچه بهتر، می تواند اعتماد کاربران را جلب نماید. الکسا با ارائه محصولی به نام نوارابزار الکسا، اطلاعات به روز را به کاربران ارائه می دهد و خود نیز از تعاملاتی که هر کاربر در وب دارد، جهت غنی نمودن بانک اطلاعاتی خود استفاده می کند. لازم به گفتن است که با توجه به این مطلب که معمولا کاربران ایرانی تمایل چندانی به استفاده از نوارابزارهای متفاوت در مرورگرهای خود ندارند و مبنای بسیار مهم برای آمار الکسا از بازخوردهایی است که نوارابزار الکسا به سرورهای خود ارسال می کند، نمی توان به صراحت گفت آماری که الکسا در مورد سایت های ایرانی ارائه می دهد، کاملا دقیق است.

پس هنگامی که سایت های متفاوت را در الکسا مشاهده می کنید، حتما میزان خطای احتمالی را در نظر داشته باشید. این مشکل برای سایت های با کاربران انگلیسی زبان تقریبا خطای کمتری دارد.

 

learningseosite.blogfa.com

 

 الکسا چگونه کار می کند؟

این گونه تصور کنید که الکسا به طور مستمر جهت خلق یک سری تصاویر لحظه ای توسط کارشناسان در وب نفوذ می کند و اطلاعاتی را برای تولید ویژگی ها و خدمات جدید گردآوری می کنند.

 

مهم ترین اطلاعات برای الکسا:

الف. اطلاعات سایت: رتبه ترافیکی، تصاویر سایت ها، لینک هایی که به سایت هدف می رسند و …

ب. لینک های مرتبط: سایت ها و محتواهایی که شما در حال حاضر مشاهده می کنید، می باشد. الکسا از ابتدای سال ۱۹۹۶ در حال نفوذ در پهنای اینترنت است و به طور مستمر میزان اطلاعاتی را که گردآوری کرده است، افزایش می دهد. الکسا در حال حاضر، ۶/۱ ترابایت اطلاعات (۱۶۰۰ گیگا بایت!) را هر روز از طریق وب گردآوری می کند. هر برداشت تصویرگونه از وب، معمولا دو ماه به طول می انجامد. الکسا ۵/۴ میلیارد صفحه را از ۱۶ میلیون سایت گردآوری می کند. برای دسترسی به اطلاعات بی کران الکسا در مورد وب، می توانید صفحه خدمات وب الکسا را مشاهده کنید. همچنین چنانچه مایلید، می توانید وب سایت خود را نیز به الکسا معرفی کنید.

 

 گردآوری اطلاعات کاربردی وب

چه کسی می تواند درباره محتوای وب اطلاعات داشته باشد؟ الکسا با نفوذ خود در وب، اطلاعاتی شامل نحوه استفاده کاربردی از وب را بازگو می کند و با این عمل بیان می کند که در حال حاضر، چه چیزی در وب در حال مشاهده است. این اطلاعات از طریق انجمن کاربران نوارابزار الکسا قابل دریافت است.

هر کاربر می تواند با دریافت نوارابزار مفیدی که الکسا در اختیارش قرار می دهد، در عوض اطلاعات مفیدتری را در اختیار الکسا قرار دهد. در واقع کاربران نوارابزار الکسا، در جمع آوری اطلاعات با ارزش وب، نحوه استفاده از آن، اهمیت صفحات و سایت های بازدیدشده و ... مشارکت می کنند. این اطلاعات با ارائه گزارشات درخواستی اعضا در اختیارشان قرار می گیرد. بدین ترتیب الگویی از چگونگی استفاده از وب در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.

مهم ترین کاربرد این نوارابزار رتبه بندی سایت ها می باشد؛ یعنی الکسا فقط با استفاده از این نوارابزار، سایت های شما را رتبه بندی می کند و اگر کسی این نوارابزار را نصب نکرده باشد و وارد سایت شما بشود، هیچ تأثیری ندارد! مواردی مثل ارسال پست ها و بازدید هم با استفاده از همین روش محاسبه می شود. معمولا سایت هایی با موضوعات خاص که برای وب مسترها هست، رتبه الکسای بهتری دارند و این فقط به این خاطر است که بیشتر این افراد چون خودشان سایت دارند، حتما این نوارابزار رو نصب کردند و با ورود به سایت مورد نظر باعث رشد رتبه می شوند … حالا اگر ۱۰۰۰ نفر در یک ساعت بدون تولبار الکسا وارد سایت شما بشوند، هیچ تأثیری روی رتبه شما ندارد؛ اما اگر هر ساعت ۱۰ نفر با نوارابزار وارد سایت شما بشوند، تأثیر خیلی خوبی دارد …! البته عوامل دیگری مثل به روزرسانی منظم و … هم خیلی تأثیر دارد.

 

 آمار سایت

الکسا اطلاعات لازم جهت تهیه آمار کلیدی هر وب سایت را از روش ها و منابع مختلفی جمع آوری می کند. این اطلاعات شامل رتبه ترافیکی و سرعت آن که از طریق اطلاعات کاربردی وب جمع آوری گردیده است و همچنین سایت های دیگری که به سایت هدف لینک شده اند، می باشد که جمعا منبع خوبی را فراهم می آورد.

برای دسترسی به این اطلاعات می توانید به www.Schwab.com مراجعه نمایید. همچنین الکسا می تواند با نفوذ در هر وب سایت به جمع آوری اطلاعاتی شامل محتوای داخلی آن نیز بپردازد که حتی اسم و آدرس صاحب سایت، تلفن و ایمیل های داخل آن را شامل می شود. با برنامه اطلاعات کاربردی وب، الکسا قادر است اطلاعات ترافیکی، شامل تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربران متفاوت را دریافت نموده و آن ها را به صورت جداول گرافیکی بازگو نماید. هدف الکسا از جمع آوری این اطلاعات، ارائه آمار و اطلاعات دقیق از سایت ها و محتوای آن ها به کاربران است.

نوارابزار الکسا با دیدن یک صفحه وب، اطلاعاتی از این صفحه و دیگر اطلاعات مانند صفحات مشابه یا پیشنهادهایی که سرور الکسا به کاربر می دهد را بر روی نوارابزار نشان می دهد. این موضوع، چندین تکنیک را جهت ارائه خدمتی بی نظیر با خود همراه نموده است:

 

  • مسیر کاربردی اعضای الکسا: مهم ترین منبع جهت کسب اطلاعات الکسا است. این مسیر نشان می دهد که کاربران، کدام وب سایت را مهم تر، مفیدتر و جالب تر می دانند.
  • دسته بندی: صدها میلیون لینک می توانند برای دسته بندی سایت هایی که شبیه یا مرتبط به یکدیگر هستند، مورد استفاده قرار گیرند. الکسا اطلاعات را از این دسته بندی ها استخراج نموده و جهت ارائه به کاربران استفاده می کند.
  • پیشنهاد کاربران: الکسا به وسیله نوارابزار خود، از پیشنهاد یک وب سایت یا لینک استقبال می کند. نوارابزار الکسا، برنامه ای است که شرکت الکسا اینترنت تهیه کرده است که توسط کاربران بر روی مرورگر خود نصب می شود و با تغییر هر صفحه ای، انجمن کاربران نوارابزار الکسا، می توانند اطلاعات مفیدی بر روی آن بیابند و سرور الکسا نیز اطلاعات جدیدی را دریافت کند.

 

 

منبع: http://www.entekhab.ir