بارها درباره سئو کلاه سفید (White Hat SEO) شنیده اید، به طور خلاصه انواع روش ها و تکنیک های سئو سایت و بهینه سازی وب سایت را گویند که بر اساس اصول و قوانین موتور جستجو گوگل انجام می شود.

سئو کلاه سفید

 

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید به مجموعه ی تکنیک ها و عملکردهای متخصص سئو و مدیران سایت گفته می شود که برای بهبود نتایج موتور جستجوی گوگل انجام می شود و در راستای حفظ یکپارچگی سایت شما و شرایط و قوانین موتورهای جستجو است. محدوده این تاکتیک ها توسط گوگل تعریف می شود.

 

تاکتیک های سئو کلاه سفید چیست و چرا تکنیک های سئو کلاه سفید مهم است؟

اصول تاکتیک های سئو کلاه سفید را به طور کلی به سه بخش می توان تقسیم کرد، که عبارتند از:

  • ارائه محتوای با کیفیت
  • استفاده از متا تگ های مؤثر در سایت و انتخاب کلمات کلیدی قوی (به عبارتی سئو داخلی)
  • بهینه سازی ساختاری سایت (مجموعه بزرگی از تکنیک های فنی سئو سایت)

صدها میلیون نفر در روز، از موتور جستجوی گوگل استفاده می کنند و گوگل یکی از مهم ترین منابع کشف مشتریان جدید برای یک کسب و کار در فضای اینترنت است. اهمیت ویژه تکنیک های کلاه سفید در برابر سئو کلاه سیاه، پایداری و ماندگاری سایت در برابر به روزرسانی الگوریتم های گوگل است که ممکن است در سئو کلاه سیاه دچار جریمه های سنگین (حذف از نتایج گوگل) شوید و این می تواند خطر جدیدی برای شما محسوب شود. روند بازگشت از پنالتی یا جریمه گوگل سخت، گاه بسیار طولانی و گاه غیرممکن است و هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از پنالتی شدن به نتایج گوگل بازگردید؛ بنابراین تمرکز بیشتر سئوکاران بر تکنیک های سئوی کلاه سفید است که از خطر پنالتی شدن گوگل در امان باشند.

شما می توانید برای مشاهده برخی از قوانین سئو کلاه سفید و تکنیک های سئو تایید شده گوگل را در راهنمای وب مستر بخوانید.

http://learningseosite.blogfa.com

 

7 تکنیک سئو کلاه سفید برای بهبود رتبه سایت چیست؟

الگوریتم های گوگل از صدها و یا شاید هزاران سیگنال و فاکتور در تعیین رتبه صفحات سایت ها استفاده می کنند؛ اما 7 تکنیک سئو کلاه سفید تأثیرگذار و کلیدی در نتایج گوگل به شرح زیر است:

1. بهینه سازی سایت برای موبایل

یک راهنمایی خیلی ساده و کوتاه، همین امروز برای داشتن سایتی مناسب برای موبایل (طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا) اقدام کنید. سایت هایی که موبایل فرندلی یا برای موبایل سئو نشدند، رتبه های خوب در گوگل را به سختی می توانند کسب کنند یا حتی ممکن است بر روی رتبه فعلی در گوگل تأثیر منفی بگذارد. مهم تر آن که بازدیدکنندگان از طریق موبایل امروزه 60، تا 70 درصد کل بازدیدکنندگان سایتتان را تشکیل می دهند، پس به نظر مشتریانتان احترام بگذارید.

همچنین استفاده از تکنولوژی AMP که توسط گوگل ارائه شده است را فعلا پیشنهاد نمی کنم، مگر وب سایتی کاملا خبری داشته باشید.

2. ثبت کسب و کارتان در نقشه گوگل

برای کشور ایران، گوگل نیز از نتایج محلی (الگوریتم کبوتر) برای نمایش کسب و کارها و وب سایت ها استفاده می کند؛ مثلا در گوگل جستجو کنید "شیرینی فروشی در مشهد" گوگل سعی می کند تنها شیرینی فروشی های شهر مشهد را نمایش دهد. اگر جی پی اس گوشی روشن باشد و شما در شهر مشهد باشید، جستجو کنید "شیرینی فروشی" دوباره همان نتایج ظاهر می شود و این نتایج در شهرهای دیگر متفاوت است! در تهران حتی نتایج بر اساس منطقه های شهری، در بعضی موضوعات نتایج متفاوت است.

استفاده از سرویس کسب و کار من در گوگل Google My Business بر روی سئو کلاه سفید سایتتان بسیار تأثیرگذار است. ثبت کسب و کارتان در نقشه گوگل باعث افزایش اطمینان مشتری یا کاربر می شود. متأسفانه سرویس ثبت رسمی کسب و کار در نقشه گوگل در ایران وجود ندارد؛ ولی سعی می کنیم در آموزشی دیگر به ثبت کسب و کار در گوگل به روش دیگر را آموزش دهیم.

مقاله مرتبط:  چگونه مکان کسب و کارمان را در گوگل مپ ثبت کنیم؟

3. تمرکز ویژه بر تجربه کاربری (UX)

گوگل همواره مدیران سایت را تشویق می کند تا تمرکز اصلی خود را روی تجربه کاربری یا UX که مخفف User Experience است، بگذارند. تجربه کاربری خوب فراتر از نوشتن کد تمیز یا بهینه است و در سئو کلاه سفید تأثیر مستقیمی در افزایش اعتبار سایت نزد گوگل دارد. بر اساس مطالعات منتشر شده در مجله آکسفورد، “هدف طراحی تجربه کاربری UX در کسب و کار، بهبود رضایت مشتری و افزایش وفاداری، سهولت در استفاده از ابزار و افزایش لذت در استفاده از محصول است.” منظور از محصول، وب سایت شما است. هدف اول تعیین اهداف کاربر است؛ سپس یک روش برای ناوبری که باعث ایجاد احساس مثبت شود و منجر به تجربه خوب کلی برای کاربر صورت پذیرد.

یادگیری و طراحی تجربه کاربری گرچه یک سری اصول اولیه دارد، ولی به مجموعه ای از عوامل تأثیرگذار دقت کرد. این که فقط بر اساس ترندهای جدید تجربه های کاربری جدید خلق کنیم، راهکار منطقی نیست و اصولا طراحان حرفه ای براساس آزمایش های A/B و بررسی رفتارشناسی کاربران یک وب سایت را بارها و بارها باز طراحی می کنند تا همیشه رضایت کاربر را فراهم آورند و این آزمایش ها تا حیات کسب و کار باید ادامه یابد.

4. تحقیق روی کلمات کلیدی

هنوز تحقیق روی کلمات کلیدی تأثیرگذار، بسیار مهم ست. البته گوگل و سرویس کیوردز پلنر در گوگل ادوردز می تواند به کاربران کمک کند. همچنین دو شرکت MOZ و Ahrefs که بزرگترین ارائه دهندگان ابزار سئو هستند، در حال بهبود پیشنهاد کلمات کلیدی هستند. با این حال الگوریتم رنک برین گوگل با استفاده از هوش مصنوعی به ظرافت های لغات در هر زبان می پردازند؛ مثلا استفاده از اصطلاحات و اشتباهات متداول، کلمات مترادف، متضاد و حتی کنایه ها را تا حدودی می شناسد. جالب است بدانید در زبان فارسی هم الگوریتم رنک برین به درستی عمل می کند.

نسل جدیدی از ابزارهای جستجوی کلیدی در راه هستند که عبارت و حتی ترکیب های پیشنهادی چند واژه و حتی جمله را پیشنهاد خواهند داد. هوشمندانه است شما هم دایره واژگان خودتان را افزایش بدهید تا مقالات و محتوایی با کلمات غنی تولید کنید.

5. رویکرد بازاریابی محتوایی با مقالات با کیفیت

اگر استراتژی بازاریابی محتوایی صحیحی را در پیش بگیرید و مقالات با کیفیت تولید کنید، می توانید رشد بسیار بالای بازدید را به سایت خودتان اختصاص دهید. یکی از دو فاکتور بسیار مهم برای رتبه بندی گوگل محتواست! سرمایه گذاری در بازاریابی محتوایی و داشتن استراتژی درست در آن می تواند از بسیاری تبلیغات دیگر مؤثرتر و ماندگارتر باشد.

محتوای با کیفیت چیست؟ مقاله، نوشته یا محتوایی منحصر به فرد و نوآورانه است که چند فاکتور ساده دارد، این محتوا باید لذت بخش و مفید برای کاربر سایتتان باشد، به همین سادگی.

با توجه به استفاده روزافزون جستجوی صوتی گوگل، تولید محتوا به زبان محاوره و روزمره هم از چالش های جدید دنیای سئو است.

6. استفاده از استانداردهای ساختاری گوگل (ریچ اسنیپت)

براساس یک گزارش در سال 2014، بیش از یک سوم نتایج برتر جستجو در گوگل از استاندارد Schema Markup یا ریچ اسنیپت Rich Snippet یا ساختار استاندارد گوگل استفاده کرده اند. اما تنها 0.3 درصد از کل وب سایت ها از استاندارد Schema Markup استفاده می کنند. البته با به روزرسانی سیستم محتواهای معرفی مثل وردپرس، جوملا، مجنتو و پرستا و ... مورد تا حد زیادی حل شده است.

استاندارد Schema Markup بر اساس سایت Schema.org، مجموعه کدهای html است که در ساختار کدنویسی سایت پنهان می شود و به صورت استاندارد برای معرفی یک صفحه وب سایت به کار می رود؛ مثلا این صفحه یک محصول یا یک صفحه مقاله یا دستور آشپزی، نقد، سازمان، رویداد و ... است که گوگل از این استاندارد پشتیبانی می کند.

از مزیت های این استاندارد، درک سریع و راحتتر یک صفحه برای موتورهای جستجو همچون گوگل و بینگ است که می توانند بهتر صفحه یک سایت را در نتایج جستجو رتبه بندی کنند.

از آن جایی که این بخش کمی فنی است و به این موضوع علاقه دارید، پیشنهاد می کنم منبع استاندارد ساختاری گوگل را بخوانید.

7. تولید لینک طبیعی

یکی از سیگنال ها که هر روز ارزشش کاهش می یابد، تولید لینک است؛ ولی هنوز جزء سه فاکتور تأثیرگذار در سئو یک سایت است. تولید لینک طبیعی جزء تکنیک های سئو کلاه سفید است. تولید محتوای با کیفیت باعث ارجاع کاربران به مقاله شما می شود. اگر محتوای سایتتان مورد توجه یک کاربر قرار بگیرد و آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد، روی اعتبار سایت شما و در نتیجه بهبود رتبه سایتتان در نتایج گوگل تأثیرگذار است.

به کارگیری همین 7 تکنیک سئو کلاه سفید به تنهایی می تواند تا پایان سال جاری برای شما افزایش بازدید بیشتر از 2 تا 10 برابر بازدید فعلی را به همراه داشته باشد.

 

 

منبع: https://beloved.marketing