بک لینک چیست؟ تاثیر بک لینک بر سئو
بک لینک چیست؟
لینک سازی را می توان پر بحث ترین موضوع در سئو دانست و نظرات ضد و نقیض بسیاری در مورد تأثیر بک لینک بر سئو و استراتژی اجرای آن وجود دارد. در این مقاله تلاش می کنیم ابتدا دریابیم بک لینک چیست و پس از آن بررسی کنیم چه تأثیری بر سئو سایت ما خواهد داشت.

لینک سازی یا کسب بک لینک فرآیند دریافت لینک از سایر سایت های اینترنتی برای سایت خودمان است. منظور ما از لینک، متن یا تصاویری هستند که با کلیک بر روی آن ها کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل می شود. ربات های گوگل زمان بررسی یک صفحه، لینک های موجود در آن را نیز بررسی و به این صفحات لینک شده مراجعه می کنند. به همین شکل مسیر حرکتی ربات گوگل در اینترنت شکل می گیرد.
معرفی انواع بک لینک و تأثیر آن ها بر سئو
بک لینک انوع مختلفی دارد و به لینک داخلی و خارجی و لینک فالو و نوفالو تقسیم می شود. در این بخش ابتدا در می یابیم بک لینک چیست و سپس تأثیر آن ها بر سئو را می شناسیم.
بررسی بک لینک های موجود در یک صفحه یکی از مسیرهای اصلی گوگل برای یافتن و ایندکس کردن صفحات جدید در اینترنت است. علاوه بر این تعداد و کیفیت بک لینک ها بر رتبه بندی نتایج گوگل تأثیر مستقیم دارد. به عبارت دیگر ربات گوگل صفحه را بررسی کرده و بر اساس لینک های موجود در آن ارزش و اعتبار صفحات لینک شده را تشخیص می دهد.
هر چقدر سایت های بیشتر و معتبرتری به صفحات شما لینک داده باشند، شانس شما برای کسب جایگاه در نتایج گوگل بیشتر خواهد شد.
اگر هنوز با مفهوم سئو آشنا نشدید، پیشنهاد می کنیم به مقاله سئو چیست مراجعه نمایید.
تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی
مبحث لینک سازی به دو بخش اصلی لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم می شود که تفاوت های مهمی با هم دارند. لینک سازی داخلی، یعنی ایجاد بک لینک میان صفحات یک سایت؛ یعنی اگر صفحه ای از سایت شما به صفحه ای دیگر از سایت شما لینک داده باشد، لینک داخلی ایجاد شده است؛ ولی اگر لینک از سایت دیگری به یکی از صفحات سایت شما ایجاد شده باشد، یک لینک خارجی یا بک لینک برای شما ایجاد شده است.
تفاوت بک لینک فالو و نوفالو
لینک ها را می توان از منظری دیگر نیز دسته بندی نمود. هر لینک به صورت پیش فرض Dofollow محسوب می شود، مگر آن که در کد HTML آن از ویژگی Nofollow استفاده شده باشد. زمانی که ربات گوگل یک بک لینک نوفالو را مشاهده می کند، ارزش و اعتباری به صفحه هدف منتقل نمی کند.

گوگل در سال ۱۹۹۰ مفهوم پیج رنک را معرفی کرد و در آن زمان تعداد بک لینک های یک وب سایت تأثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی آن در نتایج گوگل داشت. متخصصین سئو و مدیران وب سایت ها از این نکته استفاده کردند و با تکنیک هایی مانند تبادل لینک یا خرید بک لینک تلاش کردند تا جایگاه خود در نتایج جستجو را بهبود دهند.
با زیاد شدن معاملات بک لینک، گوگل الگوریتم های خود را به روز کرد و الگوریتم پنگوئن را برای شناسایی و جریمه سایت هایی که از این روش های لینک سازی استفاده می کردند، معرفی کرد. همچنین در ادامه، پیج رنک را به کلی حذف و تلاش کرد تا وابستگی رتبه بندی نتایج به لینک سازی را تا حد امکان کاهش دهد.

متن لینک شده یا Anchor Text
متن لینک شده، به این معنی است که لینک بر روی چه عبارتی قرار داده شده است. به عنوان مثال در گذشته رایج بود که می گفتند: "برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید" و لینک را بر روی کلمه اینجا قرار می دادند. در عمل عبارت "اینجا" متن لینک شده یا همان Anchor Text محسوب می شود.
زمانی که گوگل یک بک لینک به سایت شما را مشاهده می کند، به متن لینک شده توجه زیادی دارد و عملا ارزش و اعتبار منتقل شده به سایت شما در این عبارت خواهد بود. اگر سایت شما با عبارت "کتاب" لینک شده باشد، جایگاه شما زمانی که یک کاربر در گوگل عبارت کتاب را جستجو می کند، بهتر خواهد شد؛ ولی اگر این لینک با عبارت "موبایل" ایجاد شده باشد، جایگاه شما در عبارت "موبایل" بهبود خواهد یافت.

همین توجه گوگل به Anchor Text موجب شد تا مدیران وب سایت ها تمام بک لینک های خود را با عبارات هدف ایجاد کنند. با به روزرسانی الگوریتم های گوگل، استفاده غیرطبیعی از یک عبارت به عنوان Anchor Text نیز به راهی برای شناسایی سایت های اسپم و جریمه آن ها تبدیل شد.
پیشنهاد می شود که متن های لینک شده به سایت شما ترکیبی طبیعی از حالت های رایج در فضای اینترنت داشته باشند. مهمترین ترکیبات رایج به شرح زیر است:
- کلمه یا عبارت هدف برای سئو، مانند "طراحی سایت"
- نام برند شما، مانند "وبسیما"
- ترکیبی از نام برند و کلمه هدف، مانند "طراحی سایت وبسیما"
- عبارات عمومی، مانند "صفحه" یا "منبع"
- عبارات طولانی و راهنمایی کننده کاربر، مانند "برای مطالعه مقاله اینجا کلیک کنید"
اگر توازن لازم میان این نوع لینک سازی ها برای سایت شما وجود نداشته باشد، گوگل می تواند رفتار غیرطبیعی شما برای کسب بک لینک را شناسایی کند. به همین دلیل استراتژی های لینک سازی عموما برنامه ریزی شده و هدفمند هست؛ زیرا ممکن است بیشتر برای شما تأثیر منفی داشته باشد تا مثبت!
تعیین ارزش بک لینک توسط گوگل
بک لینک هایی که از سایت های مختلف به سایت شما ایجاد می شود، ارزش و اعتبار یکسانی از دید گوگل نخواهند داشت. گوگل تلاش می کند فاکتورهای مختلفی را برای تعیین ارزش یک بک لینک لحاظ کند که مهمترین آن ها به شرح زیر است:
1. اعتبار دامنه یا Domain Authority
فاکتورهای بسیاری برای تعیین اعتبار دامنه شما لحاظ می شود که برخی از آن ها عبارتند از عمر دامنه، نوع دامنه، تعداد بک لینک های دریافتی، تعداد لینک های خروجی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و ... . هر چقدر اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده است بیشتر باشد، ارزش بک لینک و تأثیر آن بر جایگاه شما بیشتر خواهد بود.
2. اعتبار صفحه یا Page Authority
اعتبار صفحه، شباهت زیادی به اعتبار دامنه دارد؛ ولی برای یک صفحه خاص از آن دامنه محاسبه می شود. ممکن است دامنه اعتبار بسیار بالایی داشته باشد؛ ولی صفحه ای که از آن لینک دریافت کرده اید، اعتبار پایینی در آن دامنه داشته باشد. میزان اعتبار صفحه معمولا بر اساس لینک سازی داخلی سایت به آن صفحه و بک لینک هایی که مستقیما برای همان صفحه ایجاد شده است، تعیین می گردد.
صفحاتی که لینک سازی داخلی خوبی داشته باشند، معمولا اعتبار بالایی نیز خواهند داشت. به عنوان مثال صفحاتی که در منوی اصلی سایت هستند، معمولا معتبرترین صفحات آن دامنه خواهند بود.
برای بررسی Page Authority و Domain Authority ابزارهای مختلفی وجود دارند که بهترین آن ها عبارتند از Serpchecker که توسط سایت mangools.com معرفی شده و Open Site Explorer که ابزاری قدرتمند از سایتmoz.com است.
3. تعداد لینک های خروجی
هر دامنه ای که به شما لینک می دهد، احتمالا به سایت های دیگری نیز لینک داده است. هر چقدر تعداد سایت هایی که در یک صفحه یا در کل یک دامنه لینک شده اند بیشتر باشد، ارزش و اعتباری که به هر یک از آن ها می رسد کاهش خواهد یافت. معمولا سایت هایی که در زمینه درج ریپورتاژ یا فروش بک لینک فعالیت می کنند، علاوه بر شما به سایت های بسیاری لینک داده اند و همین مسئله موجب کاهش ارزش و اعتبار این نوع لینک سازی می شود.
4. میزان ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده
یکی از مواردی که گوگل توجه ویژه ای به آن دارد و تلاش می کند تا در فاکتورهای رتبه بندی نتایج جستجو از آن استفاده کند، ارتباط موضوعی میان صفحات لینک شده است. به عنوان مثال اگر شما در زمینه تورهای مسافرتی فعالیت می کنید ولی بک لینک های شما همگی از سایت های دانلود هستند، ارزش و اعتبار زیادی برای شما ایجاد نمی کنند؛ ولی اگر این بک لینک ها از سایت هایی با موضوع سفر، گردشگری، خرید بلیت و ... برای شما ایجاد شده باشد، می تواند اثرگذاری بهتری در جایگاه شما داشته باشد.
5. محل قرارگیری بک لینک
محل قرار گیری بک لینک در سایت اهمیت بسیاری دارد. ممکن است لینک شما در محتوای یک مقاله، سایدبار و یا حتی فوتر(پانویس) قرار گرفته باشد. لینک هایی که در محتوای صفحه هستند، ارزش بیشتری در مقایسه با لینک های موجود در سایدبار و پانویس خواهند داشت.
به طور معمول لینک هایی که در پانویس یا سایدبار قرار داده می شوند، در همه صفحات آن سایت نمایش داده می شوند؛ به این لینک ها اصطلاحا Sitewide گفته می شود. قرارگیری بک لینک شما در همه صفحات یک سایت می تواند عاملی برای تشخیص خریداری آن لینک توسط ربات های گوگل باشد و ممکن است با تکرار زیاد این اتفاق الگوریتم پنگوئن سایت شما را جریمه کند.

برآیند این دو نکته موجب شده تا در حال حاضر متخصصین سئو درج ریپورتاژ را ارزشمندتر از خرید بک لینک یا تبلیغات متنی بدانند.
سخن پایانی
به طور حتم کسب بک لینک و استراتژی درست برای لینک سازی داخلی می تواند جایگاه شما در نتایج گوگل را بهبود دهد؛ ولی قبل از شروع به کار باید تکنیک های مناسب و استانداردهای گوگل را به خوبی بشناسید؛ زیرا اشتباه در این کار می تواند نتایج کاملا معکوس به همراه داشته باشد و موجب جریمه سایت شما توسط گوگل شود!
منبع: https://websima.com