تا قبل از این که مرغ مگس خوار ارائه شود، الگوریتم کلی گوگل هیچ اسمی نداشت. حالا مرغ مگس خوار نامیده شده است. گوگل با این اسم می خواهد بگوید هم سریع است و هم دقیق. مرغ مگس خوار شهریور سال 92 رسما معرفی شد؛ اما در اصل از یک ماه قبلش کار می کرد. این به روزرسانی گوگل هیچ چیز جدیدی به نحوه رتبه بندی سایت ها اضافه نکرد؛ اما در نحوه تفسیر گوگل از عبارت هایی که مردم جستجو می کردند، تغییرات بزرگی به وجود آورد.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار

 

آشنایی با مرغ مگس خوار

کوچکترین پرنده دنیا است که در هنگام بال زدن به دلیل سرعت زیاد، نمی توانید بال هایش را ببینید! جالب است بدانید که در هر ثانیه، بال های این پرنده 70 بار با هم برخورد دارند و هنگام شیرجه زدن به 200 بار در ثانیه هم می رسد! سرعت و دقت بالا از خصوصیات بارز این پرنده است که گوگل را بر آن داشت تا از نام آن برای الگوریتم جدید خود استفاده کند.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چگونه کار می کند؟

همان طور که در ابتدا به آن اشاره شد، سرعت و در عین حال وجود دقت از مهم ترین صفات بارز مرغ مگس خوار می باشد و از آن جایی که گوگل سعی داشت تا به الگوریتمی دست یابد که از راه آن علاوه بر سرعت در هنگام جستجوی صفحات، با دقت، بهترین نتایجی را که مورد نظر کاربر می باشد به دست آورد و به کاربران ارائه دهد، توانست الگوریتم مرغ مگس خوار را راه اندازی کند.

روش این الگوریتم بدین صورت است که بر روی مفهوم عبارت جستجو شده کار می کند. بدین صورت که ابتدا برای واژه مورد نظر مترادف پیدا می کند و سپس از راه آن به هدف جستجوی مخاطب دست پیدا می کند و بهترین نتایجی را که می تواند مخاطب را راضی نگه دارد، به او ارائه می دهد.

به طور مثال شما در گوگل عنوان ”خرید موبایل” را تایپ می کنید. در این مرحله مرغ مگس خوار شروع به کار می کند و مترادف کلمات “خرید” و “موبایل” را جستجو می کند. برای خرید از کلمه “بازار” و برای موبایل از “گوشی تلفن همراه” استفاده می کند. سپس نتایجی را که به کاربر ارائه خواهد داد، لینک صفحاتی است که در محتوای آن در مورد خرید و بازار تلفن همراه توضیحاتی ارائه داده شده است.

 

تفاوت روش جستجو بر اساس کلمه کلیدی و تحلیل کلمه در چیست؟

در گذشته نتایج جستجو صفحاتی را شامل می شد که در متن خود از واژه کلیدی جستجو شده و عبارت مورد نظر بهره می برد.

به طور مثال کاربر واژه ”کامپیوتر” را جستجو می کند؛ سپس بعد از جستجو، گوگل صفحاتی را که در محتوای آن از کلمه “کامپیوتر” بهره می برد، به نمایش می گذارد؛ اما امروزه با استفاده از مرغ مگس خوار علاوه بر واژه کلیدی، بر مفهوم آن و متنی که به واژه کلیدی مربوط می شود هم دقت می کند و به سرعت صفحاتی را که بیشترین ارتباط با واژه جستجو شده دارند، برای کاربر فهرست و به نمایش در می آورد.

به طور مثال هنگام جستجوی “کامپیوتر” در الگوریتم جدید، صفحاتی فهرست می شود که در متن آن از کامپیوتر، رایانه و تمام عباراتی که مترادف با “کامپیوتر” می باشد، استفاده کرده و در نتیجه کاربر صفحاتی را می بیند که بیشترین ارتباط را با عبارت جستجو شده ی خود دارد.

در روش جستجو بر اساس کلمه کلیدی، کاربر گاهی می دید که نتایج متفاوت با عبارت مورد نظرش می باشد. در این روش تمام واژه ها و حتی حروف اضافه عیناً مورد بررسی قرار می گرفت. مثلا اگر در عبارت جستجو “از”، “را” و غیره را به کار بریم، موتور جستجو آن ها را نیز به عنوان واژه کلیدی در نظر می گرفت؛ در نتیجه کاربر محتوایی را می دید که از هدفش فاصله دارد. به همین منظور می توان پدید آمدن این اتفاق را از مشکلات و معایب این روش در نظر گرفت.

اما در روش جستجوی تحلیلی (استفاده از مرغ مگس خوار)، صفحاتی که در نتایج گوگل برای کاربر فهرست می شود، کاملا مرتبط با عبارت جستجو شده هستند و کاربر با بیشترین سرعت به بهترین نتایج دست خواهد یافت.

 

http://learningseosite.blogfa.com

 

در مرغ مگس خوار، گوگل به جای این که فقط بعضی از قسمت های الگوریتم هایش را به روزرسانی کند، کلا مرغ مگس خوار را جایگزین پاندا و پنگوئن کرد. در واقع به روزرسانی مرغ مگس خوار یک الگوریتم جدید است که با تفکر "جستجوی محاوره ای" به وجود آمد.
جستجوی محاوره ای به این اشاره دارد که مدل تایپ کردن مردم با مدل حرف زدنشان فرق دارد. موقع حرف زدن باید از جملات کامل و واژه های بیشتری استفاده کنند تا بتوانند منظورشان را برسانند؛ اما موقع تایپ کردن یک عبارت برای جستجو، فقط با چند واژه ی مرتبط کفایت می کند. گوگل با مرغ مگس خوار بهتر می تواند بفهمد منظور کاربر از چیزی که جستجو می کند، چیست. مرغ مگس خوار علاوه بر این که به واژه هایی که تایپ شده نگاه می کند، زمینه این کلمه ها را هم در نظر می گیرد. مثلا کلمه "مکان" وقتی بخواهید مکان پیتزافروشی را جستجو کنید، با وقتی که بخواهید دنبال مکان زندگی بگردید، در دو زمینه مختلف به کار رفته است. با به روزرسانی مرغ مگس خوار، گوگل بهتر می تواند فرق این دو را تشخیص دهد.
بیشتر متخصص ها فکر می کنند یکی از هدف های به روزرسانی مرغ مگس خوار، بهبود جستجوی صوتی گوگل هم بود؛ چون وقتی یک کاربر یک عبارتی را تایپ می کند، از ترکیب واژه های متفاوتی استفاده می کند نسبت به وقتی که صحبت می کند. با مرغ مگس خوار می شود تضمین کرد که مردم در هر دو موقعیت بهترین نتیجه را بگیرند.

 

الگوریتم مرغ مگس خوارگوگل گفته است مرغ مگس خوار روی رتبه بیشتر سایت ها تأثیر خاصی ندارد. این به روزرسانی فقط برای بهبود تجربه کاربری ارائه شده است و طرز دید موتور جستجو به سایت ها را تغییر نمی دهد. حتی اگر هم تغییر بدهد، نحوه ایجاد مطلب را تغییر می دهد. این گونه بیشتر تمرکز روی این می رود که مطلبی که نوشته می شود، به پرسش خاصی جواب بدهد؛ نه این که فقط یک سری اطلاعات ارائه بدهد.
اگر بخواهم جایگاه مرغ مگس خوار را نسبت به پاندا و پنگوئن با یک مثال نشان بدهم، مرغ مگس خوار را باید مثل موتور ماشین در نظر بگیرید و پاندا و پنگوئن را دو تا از قطعات تشکیل دهنده این موتور بدانیم.

 

هوش مصنوعی گوگل چگونه کار می کند؟

همان طور که مرغ مگس خوار از پاندا و پنگوئن متفاوت است، هوش مصنوعی هم کلا یک چیز دیگرست که با این سه فرق دارد. در واقع هوش مصنوعی اصلا یک به روزرسانی الگوریتم حساب نمی شود. هوش مصنوعی بیشتر شبیه یک ابزار است که موتور جستجو با کمک این ابزار دقت الگوریتم هایش را بالا می برد. البته این هم بگویم، درست است که هوش مصنوعی خودش یک الگوریتم نیست؛ اما بخشی از مرغ مگس خوار حساب می شود. خب به هر حال مرغ مگس خوار حالا الگوریتم کلی گوگل است دیگر. هوش مصنوعی، پاندا، پنگوئن و چیزهای دیگر هر کدام جزئی از الگوریتم کلی مرغ مگس خوار را می سازند.
اولین گزارشی که از وجود هوش مصنوعی خبر داد به مهر سال 94 برمی گردد. آن موقع گوگل اعلام کرد که چند ماه است دارد از یک سیستم ماشین یادگیری هوش مصنوعی برای رتبه بندی نتایج جستجویش استفاده می کند. سیستم ماشین یادگیری، سیستمی است که ماشین -یعنی کامپیوتر- یک مهارت یا کار جدید به خودش یاد می دهد؛ بدون این که لازم باشد یک انسان هدایتش کند یا یک برنامه کنترلش کند. (یه کم ترسناک به نظر می رسه، مگه نه؟! ;)
اهمیتش آن جا مشخص می شود که محقق ارشد گوگل می گوید پانزده درصد عبارت هایی که مردم در طول روز جستجو می کنند، عبارت هایی هستند که گوگل قبلا ندیده است! و چون هوش مصنوعی در رویارویی با مفاهیم تازه می تواند خودش را آموزش دهد، در تفسیر پرسش های مبهم استاد است! هر چه بیشتر از اطلاعاتی که مردم در گوگل وارد می کنند و داده هایی که منظما به آن داده می شود یاد بگیرد، در تفسیر انواع و اقسام عبارت هایی که جستجو می شود، ماهرتر و زبردست تر می شود. هوش مصنوعی بعد از محتوای صفحه و پیوندها، سومین عامل مهم برای تعیین رتبه موتور جستجو به حساب می آید.
نکته جالب اینجاست که هوش مصنوعی تغییر خاصی برای کاربرهای موتورهای جستجو به وجود نیاورده است. هر چند طبق گفته خود گوگل، جستجوهای اینترنتی را راحت تر کرده است و نتایج دقیق تری را سریع تر ارائه می دهد؛ اما به هر حال یک عامل مهم در رتبه بندی به حساب می آید و حتی به احتمال زیاد برای آینده موتور جستجوی گوگل هم خیلی مهم و حیاتی باشد.

 

 

منبع کمکی: http://www.netmarko.com